onsdag den 20. februar 2013

Hvad er det blivende element i en organsiation - og hvordan gøres det stærkere?

Jeg har i dag haft en interessant samtale med to HR-chefter fra DONG Energy om det blivende element i en organisation.

Er det forretningsmodellen? Er det ledelsen? Er det bygningerne? Er det teknologien? Er det medarbejderne? Er det styresystemerne? Er det firmanavnet? Er det logoet? Er det patenterne?

Nej vel. Alle disse ting kan skiftes ud med tiden.
Der er noget andet til stede i organisationer, som er af en mere langsigtet karakter, som er meget væsentlig, men ikke særlig håndgribelig.

Det er virksomhedens værdier, historie, grundlæggende antagelser, kultur og brand. Her har vi fat i noget som overlever chefer, organisationsændringer, frasalg, fussioner og nye domiciler.

Virksomhedens værdier og historie er ikke noget, der ikke kan ødelægges, men det er noget, der kan tage årtier at bygge op.

====

Spørgsmålet er hvordan vi gør dette stærkere? Hvordan kan vi arbejde med organisationskulturen, så den bliver mere robust, så medarbejdere og ledere bliver mere robuste - både professionelt og menneskeligt...

Det handler om at skabe en øget bevidsthed om historien og værdierne. Det handler om at chefen må op på ølkassen og fortælle sin fortællingen. Det handler om at investerer i organisationskulturen.

Mon ikke der gemmer sig en sand resourvare af passion, engagement, kreativitet og livsmod i enhver organisation, som bare venter på at blive forløst...

4 kommentarer:

  1. Hej Tommy.

    jeg er helt enig. En virksomhed er ligesom en nation i mikroformat. Nye indbyggere fødes, mens andre dør. Grænser flyttes, magthavere går af. Styresystemer og livsbetingelser ændrer sig. Men nationen har en sjæl og en identitet, som på én gang transcenderer enkeltindividerne og som samtidig rummer summen af deres fortid, nutid og fremtid. En stærk organisationskultur forudsætter efter min mening et stærkt lederskabsbrand, en etisk forankring og ikke mindst en organisation, som er parat til løbende at kæmpe for sin identitet og levendegøre sine værdier.

    De bedste hilsner
    Maya Drøschler

    SvarSlet
  2. Hej Maya.
    Godt skrevet. Især det der med at en organisation må 'kæmpe for sin identitet og levendegøre sine værdier'. Det er en inspirerende formulering. Tak for det.
    Hører jeg noget David Ulrick i din tænkning om lederskabsbrand?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har naturligvis ret, Tommy.

      Jeg kan godt lide Ulrichs tanker om The Leadership Brand - og de ligger ikke helt skævt i forhold til de tanker, du selv præsenterer i indlægget her. I det hele taget tror jeg på, at der skal være en idé, et værdifællesskab og en egentlighed i organisationen - hvoraf ledelsesformen udgør en væsentlig del - for at organisationen overhovedet har en eksistensberettigelse. Og fra eksistensberettigelse er der ikke langt til overlevelseskraft. Hvis man kommer ind i en virksomhed uden ånd, mærker man det med det samme - uanset om man er kunde, medarbejder eller tilhører en tredje interessentgruppe. Man har simpelthen ikke lyst til at være der.

      Gad vide om virksomheder kan have en sjæl?

      /Maya

      Slet
  3. Det er et godt spørgsmål.

    SvarSlet